V naravi ni ničesar nekoristnega...

Deli objavo


/ 0

OutDoor oprema

Zakaj bi tekli bosi – Barefoot

16th Feb '16

O evoluciji telesa, teka in o tem, zakaj bi tekli bosi.

Booking.com

Daniel Lieberman, profesor na Harvardu, ki se ukvarja z evolucijo človeškega telesa govori o tem, zakaj bi sploh tekli bosi. Katere so prednosti teka brez obutve ali s tekaškimi copati za bosonogi tek in katere pri teku v tekaških copatih z blaženjem. Kakšna je verjetnost poškodb pri bosonogem (“barefoot”) teku in kako izbrati prav način teka zase. Preberi si, ali pa poglej video. 

prof-daniel-lieberman

Vir: edge.org

Zakaj bi tekli bosi?

Pri raziskavi izpred nekaj let so ugotovili, da imamo ljudje posebno sposobnost stabilizirati glavo. Te sposobnosti so verjetno stare približno 2 milijona let. Odkritje je prof. Liebermana vodilo naprej k raziskavam o tem, kako tečemo. Zagovarja trditev, da je človek narejen za vzdržljivostni tek oz. tek na dolge proge. Lastnosti delov telesa, od glave do pet nas ustvarjajo nadpovprečno primerne za tek na dolge proge.

Katera so odkritja raziskave?

Kako ljudje tečemo bosi? Tako smo namreč začeli teči pred 2 milijonoma let. Nihče dosedaj se z vprašanjem fiziologije bosega teka pravzaprav ni resno ukvarjal. Ugotovili so, da ljudje, ki tečejo bosi, ali pa vsaj v minimalistični obutvi, tečejo na popolnoma drugačen način, bistveno bolj nežno. Kaj je drugače pri tistih, ki tečejo bosi?

bosonogi tek

Vir: marathontalk.com – no more gender equality

Značilnost tistih, ki tečejo v copatih z blaženjem je, da s peto udarjajo v tla, medtem, ko “barefoot” tekači pristajajo mehkeje in bolj na srednji del stopala oz. “na prste”. Ko tečemo na tak način, da pristanemo na srednji del stopala, pristajamo mehkeje. Šok ob pristanku, to je masa s katero pristanemo na peto je lahko celo do 3-krat višja od mase telesa.

Pri bosem teku sta pomembni predvsem 2 prednosti. Prva prednost je nižja masa ob pristanku telesa. Efektivna masa oz. proporcionalen delež telesa, ki se pri pristanku ustavi (preostali del še pada), je pri teku v klasičnih tekaških copatih višji in znaša kar 6-8% telesa. Pri pristanku na prednji del telesa znaša efektivna masa le 1 – 1,5%, kar je približno 4-krat manj. Poleg tega se pri pristanku na peto vsa omenjena teža ustavi v trenutku oz. relativno kratkem času, medtem, ko je pri pristanku na prednji del stopala pritisk (“dead stop“) bolj porazdeljen, počasnejši. Poleg tega se velik del mase pretvori v gibanje naprej in se ne ustavi na mestu, torej s peto.

Je potrebna le odločitev, da sezujemo čevlje in tečemo bosi?

Da, kot so testirali, je večina ljudi, ki so sezuli čevlje, avtomatsko spremenila obliko teka na način, kot je omenjen, s pristajanjem bolj na srednji del stopala. Ker drugače preprosto boli. Hiter prehod na minimalistično obutev ali bosi tek je zelo zahteven, od posameznika zahteva več moči. Poleg tega bi bile logična posledica tudi konkretne bolečine v mišicah (ahilova tetiva, ipd.) po teku.

Prof. Lieberman sicer predlaga:

sezujte čevlje in poskusite vsaj enkrat v življenju teči bosi, a naj bo na kratko, vsaj od začetka.

In kolikšen del tekačev pri prehodu utrpi poškodbe?

Kot pravi prof. Lieberman, ni pravih standardov, po katerih bi sploh lahko merili poškodbe, do katerih bi prišlo zaradi prehoda na bosi tek. Pravi tudi, da se večina poškoduje, ocenjuje tudi, da je delež poškodovanih, ki prehajajo na bosi tek nekje med 30 in 70%.

Zakaj potem vztrajamo z bosim tekom?

Vztrajamo in poskušamo, ker je tek najbolj prvinski in naraven način gibanja, ker potrebujemo gibanje in ker so naša telesa oblikovana za tek, ali pa tek za žogo. In tekači so, kot drugi športniki, strastni do teka.

Kakšen je dober minimalističen tekaški čevelj?

Ključni elementi, ki razlikujejo čevelj za bosi tek od običajnega tekaškega čevlja so nepodprt nart, mehak in upogljiv podplat, ter neblažena peta.

Katere bodo vaše prihodnje raziskave?

Kot pravi, ne raziskujejo le teka, temveč celotno človekovo telo in njegovo evolucijo. Prihodnje raziskave povezane s tekom bodo predvsem iskale odgovore na vprašanje, ali in kako način teka (v blaženih ali minimalističnih tekaških copatih) vpliva na poškodbe pri teku?

Kaj svetujete tekačem, ki tečejo bosi?

Ljudje se preveč sprašujejo kaj naj bi počeli oz. kaj morajo početi. A morali se spraševati predvsem, kaj želijo početi.

V zgodovini so ljudje vedno tekli zato, ker so morali (npr. bežati), ne ker bi hoteli. Danes živimo v čudnem svetu, ko nam sicer ni treba teči, saj se lahko vozimo z avtom, ali pa le sedimo za računalnikom. Razlog, da kljub temu tečemo je ta, da to želimo, ker se po teku dobro počutimo. Torej če izberemo, da bomo tekli, potem izberimo še kako bomo tekli, bosi ali obuti.

Oglejte si video intervju “zakaj bi tekli bosi” s Prof. Daniel Liebermanom:

Booking.com